Szampańska nauka?
Na francuskiej uczelni Reims Management School 3 lata temu powstała Katedra Szampana. Na jej czele stoi dr Stephen John Charters − dawny wykładowca na Edith Cowan University, specjalista od winiarskiego marketingu, zachowań konsumentów wina oraz zagadnień dotyczących ekoturystyki.
Jest to pierwsza jednostka tego typu, skupiająca się na badaniu procesów produkcji szampana. Studenci uczą się w jaki sposób funkcjonuje rynek wina, obserwują zachodzące na nim zmiany, jak również zgłębiają tajniki przemysłu winiarskiego.
Projekt ten jest wspierany przez organizację „Comité Professionel du Vin de Champagne” (CIVIC) zrzeszającą producentów winogron, kooperatywy i znane domy szampańskie tj. MoĎt & Chandon, Veuve Clicquot, Ruinart, Krug, Pommery, Laurent Perrier, Mumm, Nicolas Feuillatte.
Jako kierownik katedry dr Chartes nadzoruje program nauczania z zakresu marketingu wina i szampana, prowadzi prace badawcze dotyczące produkcji szampanów, standardów jakości, zachowań konsumenckich i turystyki winiarskiej na terenie Szampanii. RMS przeprowadza ekspertyzy dla kierownictwa firm z nim współpracujących i promuje atrakcje regionu.
Na unikatowy smak szampana wpływa wiele czynników : położenie geograficzne winnic, specyfika kredowych gleb tego rejonu, chłodny klimat oraz … 350 lat tradycji i ciągłego doskonalenia metod produkcji wina.